Jurnal 1

Tajuk: Understanding our learners and developing reflective practice: Conducting action research with English language learners
Penulis: Patience A. Sowa

Tujuan

Mengkaji bagaimanakah cara kajian tindakan dapat membantu guru dalam pengajaran Bahasa Inggeris kepada kanak-kanak pelbagai latar belakang dan memberi peluang kepada mereka untuk lebih reflektif terhadap pengajaran mereka.

Pernyataan masalah

Mengenalpasti apakah langkah dan amalan terbaik dalam pengajaran bagi memastikan para pelajar yang terdiri dari pelbagai latar belakang untuk lebih mudah memahami bahasa Inggeris

Mengenal pasti program pendidikan yang sesuai untuk menyediakan guru terlatih yang boleh bersosial dengan budaya kanak-kanak yang berlainan latar belakang.


Sampel kajian

Melibatkan enam orang graduan yang mengajar Bahasa Inggeris dan mempunyai pengalaman mengajar yang berbeza. Kesemua mereka tidak mempunyai kelayakan mengajar bahasa Inggeris.

Setting kajian.

Kajian ini dijalankan selama satu semester untuk kelas di Universiti Mid-Western.

Semua graduan ini sedang mengajar di sekolah-sekolah di Bandar MidWestern termasuk tadika.


Prosedur Kajian Tindakan

Kajian tindakan ini menggunakan kaedah soalan. Soalan-soalan yang ditanyakan adalah:

  1. Apakah cara yang digunakan semasa membuat kajian tindakan yang dapat menolong guru belajar mengenai pengajaran bahasa kepada pelajar yang berlainan?
  2. Apakah yang guru belajar mengenai amalan mereka di dalam kertas kerja dan semasa menjalankan projek kajian tindakan?

Pengumpulan Data

Kajian ini berbentuk kualitatif. Data diperoleh dengan menjalankan kaji selidik dan kertas refleksi berdasarkan kepada projek, kajian tindakan, kertas kerja professional dan juga tinjauan. Terdapat enam soalan jenis soalan jenis terbuka di dalam tinjauan yang dibuat pada akhir semester.


Analisis data

Analisis data dibuat dengan mengkodkan data dan dianalisis berdasarkan corak dan tema berdasarkan persoalan kajian. Setiap data yang diperoleh daripada enam orang pelajar ini di analisis dan di integrasikan. Untuk mengtriangulate hasil yang diperoleh dibincangkan dengan pensyarah dan dibentangkan kepada tiga orang pensyarah lain untuk pengesahan.



JURNAL 2:
Tajuk : Using Action Research to Improve Teaching and Student Learning in College
Penulis : C Dianne Raubenheimer andJennifer L. Myka


Kajian Tindakan Yang Dilakukan:
Kajian ini dijalankan adalah untuk melihat rekabentuk dan penyampaian pelajar di dalam makmal sains melalui matapelajaran sains.

Pernyataan Masalah:
Pelajar-pelajar mempunyai pengalaman yang lebih tinggi serta didorong oleh tumpuan yang boleh mengakibatkan kadar pemikiran yang lebih tinggi terhadap sains.

Sample Kajian:
Melibatkan guru dan pelajar

Setting Kajian:
Kajian ini dijalankan di Makmal Zoologi (Kolej)

Prosedur Kajian:
-Prosedur diterangkan dengan jelas melibatkan tiga kitaran

-Kitaran pertama melibatkan lima langkah iaitu mengenal pasti masalah, merancang, bertindak, memerhati, menilai dan mereflek.

- Kitaran kedua dan ketiga melibatkan empat langkah sahaja iaitu merancang, bertindak, memerhati, menilai dan mereflek.

-Kitaran ini berlaku secara berterusan.


Pengumpulan dan Penganalisis Data:

- Pengumpulan data dijalankan melalui pemerhatian
- berdasarkan jurnal ini, analisis data yang digunakan ialah Taxonomy Bloom's dalam menggunakan makmal di kalangan pelajar iaitu pengukuran dari segi pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian.


Rumusan:
Jurnal ini membincangkan tentang kaedah memperbaiki strategi pengajaran untuk mempertingkatkan pembelajaran pelajar dalam penggunaan makmal di kalangan pelajar kolej. Kajian ini menggunakan proses kitaran kajian tindakan yang mudah difahami dikenali sebagai "Gelungan Skema Kajian Tindakan Berterusan". Proses ini merupakan proses yang lengkap melibatkan 3 kitaran yang berterusan sehingga objektif yang dikehendaki dalam kajian tersebut tercapai. Selain itu, untuk penambahbaikan proses pengajaran, perlulah kepada fikiran baru dalam pembelajaran pelajar dan penggunaan strategi pengajaran yang baru.


JURNAL 3:
Tajuk : The rocky road of teachers becoming action researchers.

Penulis : Georgene Risko, Marilyn Johnston.


Kajian Tindakan Yang Dilakukan:
Kajian ini dijalankan adalah untuk melihat rekabentuk dan penyampaian pelajar di dalam makmal sains melalui matapelajaran sains.

Pernyataan Masalah:
Bagaimana kelas kajian tindakan yang dijalankan secara kolaboratif mengubah tanggapan pelajar dan meningkatkan pemahaman pelajar terhadap subjek kajian tindakan?


Sample Kajian:
Melibatkan pengajar subjek kajian tindakan dan pelajar kelas kajian tindakan.
Terdapat 32 pelajar didalam kelas tersebut dan dilakukan oleh seorang pensyarah dengan dibantu oleh 8 orang pelajar master.


Setting Kajian:
Kajian ini dijalankan di kelas kajian tindakan di Ohio State University selama dua tahun.


Prosedur Kajian:
Kajian dijalankan secara kolaborasi melibatkan pembentukan kumpulan besar (melibatkan perjumpaan kumpulan mini-kuliah dan perbincangan) dan kumpulan kecil ( pelajar bekerja di dalam satu kumpulan kecil diketuai oleh doktoral student)

-Dibuat servey awal terhadap 32 pelajar pandangan mereka tentang kajian tindakan.

Pengumpulan data

1. pre-post survey

2. Reflective journal yang ditulis oleh pelajar

3. Kajian kes yang ditulis oleh c0-instructors

4. Nota tinjauan and Book Clubs

Book Club: Pelajar memilih buku yang sana dalam satu kumpulan

5. Video dan audio tape of group

Penganalisis Data:

Analisis data dalam bentuk jadual

Membuat kategori-kategori dan pengkodan tertentu

Perbincangan


Rumusan:
Jurnal ini mengkaji pelaksanaan yang baru diperkenalkan di dalam kelas kajian tindakan yang menggunakan kaedah kolaborasi yang berjaya mengubah tanggapan dan pemahaman para pelajar tentang kajian tindakan. Kajian ini dimulakan dengan pre-servay(tinjauan awal) pendapat pelajar tentang kajian tindakan dan selepas beberapa kelas, perbincangan dan tugasan yang dijalankan dibuat post survay (tinjauan semula) pandangan mereka tentang kajian tindakan. Selepas mereka tamat belajar dan mula memasuki alam pekerjaan, pensyarah masih menghubungi pelajar, hanya dua orang yang menjalankan kajian tindakan selepas 6 bulan.