Apa itu kajian Tindakan?

CURRICULUM ACTION RESEARCH: A HANDBOOK OF METHODS AND RESOURCES FOR THE REFLECTIVE PRACTITIONER 2ND EDITION
BY JAMES MCKERNAN

Kajian tindakan merupakan satu usaha untuk menjadikan permasalahan sosial mampu difahami untuk meningkatkan kualiti hidup dalam setting sosial. Kajian tindakan telah digunakan dalam industri, pendidikan dan setting tingkah laku komunit untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi setiap hari yang dilalui.

A HANDBOOK FOR TEACHER RESEARCH : FROM DESIGN TO IMPLEMENTATION
BY COLIN LANKSHEAR & MICHELE KNOBEL

Kajian tindakan adalah inkuiri refleksi kendiri yang dilakukan oleh guru dalam situasi pengajarannya sebagai penyelidik melalui tindakan praktik yang bertujuan untuk membaiki atau meningkatkan amalan sedia ada, di samping meningkatkan kefahaman tentang amalan tersebut.

ACTION RESEARCH IN TEACHING & LEARNING BY LIN S.NORTON

Di dalam kajian tindakan pedagogi memerlukan masa, komitmen dan bahan di dalam melaksanakan kajian dengan berkesan. Mengikut penulis ini, kajian tindakan adalah kajian atau satu inkuiri yang sistematik dalam proses pengajaran dan pembelajaran dengan gabungan beberapa matlamat untuk memperbaiki latihan dan menyumbangkan teori pengetahuan untuk menjadikan pengajaran berkesan.

Kajian tindakan adalah membuat refleksi ke atas kaedah pengajaran yang berbentuk renungan kendiri yang bertujuan untuk memperbaiki kelemahan-kelemahan yang ada dalam pendidikan dan juga konteks sosial.

0 comments:

Post a Comment