MENINGKATKAN MINAT PELAJAR TINGKATAN EMPAT BAGI MATAPELAJARAN PENDIDIKAN ISLAM (TAJUK : ZIKRULLAH PENGUBAT HATI) DENGAN MENGGUNAKAN BAHAN MAUJUD
Pembentang: Mohd Hafiz Bin Hassan dan Mohd Hairol Hafifi Bin Hussin
PERSOALAN KAJIAN
1) Apakah tahap keberkesanan penggunaan Bahan Maujud dalam proses pengajaran dan pembelajaran guru-guru di dalam kelas bagi subjek Pendidikan Islam?
2) Apakah kepentingan penggunaan Bahan Maujud dalam proses pengajaran dan pembelajaran guru-guru di dalam kelas bagi subjek Pendidikan Islam?
3) Apakah faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan Bahan Maujud dalam proses pengajaran dan pembelajaran guru-guru di dalam kelas bagi subjek Pendidikan Islam?
METODOLOGI, SETTING KAJIAN, SAMPEL KAJIAN.
Metodologi
Ianya melibatkan perancangan, tindakan, pemerhatian, refleksi
Setting kajian
• Tempoh kajian dilaksanakan ialah dua sesi pengajaran dan pembelajaran iaitu selama 70 minit.bagi tajuk Zikrullah Pengubat Hati
Sampel kajian
• Sampel kajian ini terdiri daripada 42 orang pelajar-pelajar Tingkatan 4 Teknik 2 sesi 2009 Sek. Men. Keb. Jalan Kebun Seksyen 32 Shah Alam.
PENGUMPULAN DATA DAN PENGANALISISAN MAKLUMAT
• Pengumpulan data kualitatif dibuat melalui pemerhatian di dalam kelas dan penggunaan instrumen kajian iaitu rakaman video yang telah dibuat sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran berjalan.
• Data juga diperoleh dengan penyoalan dan pengesanan.
• Penilaian dibuat dengan membezakan markah peperiksaan petengahan tahun dan akhir tahun.
IMPLIKASI KAJIAN
• Pelajar sangat teruja dan menunjukkan reaksi berminat untuk mengikuti proses P&P yang akan diajar oleh guru selanjutnya.
• Kelas menjadi lebih aktif kerana tertarik dengan bahan maujud yang ditunjukkan oleh guru.
• Pendekatan diubah daripada pengajaran guru yang berkonsep tradisional diganti dengan penggunaan multimedia.
• Pelajar begitu seronok, terhibur dan lebih faham apabila guru menggunakan pendekatan permainan iaitu kotak beracun
APA YANG DAPAT DIPELAJARI
• Kepentingan bahan maujud di dalam P&P
• Kepentingan melibatkan keseluruhan pelajar untuk aktif di dalam kelas
• Untuk menarik minat pelajar terhadap sesuatu subjek ada kaedah tertentu yang sesuai.
Jam Tangan
KALENDAR
NAMA-NAMA ALLAH
DETIK WAKTU
Welcome
Blog Archive
-
▼
2009
(18)
-
▼
November
(15)
- AKTIVITI 13: KERANGKA TEORITIKAL, KONSEPTUAL DAN O...
- AKTIVITI 12: PEMURNIAN
- AKTIVITI 11: Jurnal-Masalah dalam Kajian
- AKTIVITI 10: ULASAN BUKU-MENGENAL PASTI MASALAH KA...
- AKTIVITI 9 : MATLAMAT, OBJEKTIF DAN PERSOALAN KAJIAN
- AKTIVITI 8
- AKTIVITI 7
- AKTIVITI 6
- TUGASAN 1: ULASAN BUKU
- TUGASAN 4
- MODEL-MODEL KAJIAN TINDAKAN
- AKTIVITI 2 - ULASAN JURNAL
- AKTIVITI 1: TUGASAN BUKU 1
- TUGASAN 3: PEMBENTANGAN KOLOKIUM
- PEMBENTANGAN KOLOKIUM SENIOR
-
▼
November
(15)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment