Model-model kajian tindakan

Model McKernan


Terdapat dua kitaran dalam model McKernan. Kitaran pertama merupakan percubaan untuk pengkaji mengenal pasti situasi dan masalah untuk proses penambah baikan. Daripada kajian kitaran pertama ini ianya dapat menghasilkan idea yang strategik. Kesan daripada kitaran pertama, dibangunkan perancanagn keseluruhan daripada menetapkan dan mensprsifikasikan sasaran dan peraturan yang diperlukan, membuat penilaian dengan memahami perkara-perkara penting dalam kitaran pertama, dan melakukan refleksi.
Daripada langkah ini, dibentuk kitaran yang kedua yang dibentuk dengan definisi situasi yang ditambah baik dan masalah-masalah yang berlaku dalam kitaran pertama diperbaiki.

Model Lewin : Merancang, mencari fakta, pelaksanaan.

Langkah pertama ialah merancang. Proses ini bermula dengan idea secara general atau masalah yang perlukan penyelesaian. Kemudian ianya diikuti dengan pencarian fakta atau reconnaissance yang menghasilkan rancangan keseluruhan bagaimana hendak menyelesaikan masalah yang timbul. Akhirnya, setelah selesai proses mencari fakta selesai, kajian diteruskan dengan fasa pelaksanaan.

Model Kemmis

Model ini menekankan dan memberi penekanan kepada tinjauan praktis yang menghalangi objektif daripada tercapai. Model ini juga memberi penekanan kepada penyediaan pengkaji dengan kemahiran analitikal dan konseptual untuk bebaskan daripada sebarang pergantungan kepada perkara lain.

0 comments:

Post a Comment