JURNAL

Tajuk 1:

UNDERSTANDING OUR LEARNERES AND DEVELOPING REFLEKTIVE PRACTICE: CONDUCTING ACTION RESEARCH WITH ENGLISH LANGUAGE LEARNERS
By Patience A. Sowa

Sumber: ScinceDirect

Abstrak:

Kajian yang dijalankan ini adalah untuk menilai bagaimana projek kajian tindakan dapat dapat digunakan untuk membantu guru Bahasa Inggeris dalam menjalankan tindakan reflektif. Membuat tinjauan, projek kajian tindakan dijalankan dengan pelajar Bahasa Inggeris dan kertas refleksi sebagai data. Kajian ini meneroka kenyataan dan ucapan guru berkenaan impak kerja kursus dan projek dalam pengajaran mereka dan keyakinan mereka terhadap pengajaran Bahasa Inggeris. Pelajar menyatakan mereka lebih reflektif dan yakin tentang pengajaran.



Tajuk 2:

USING ACTION RESEARCH TO IMPROVE TEACHING AND STUDENT LEARNING IN COLLEGE
By C. Dianne Raubenheimer and Jennifer L.Myka

Abstrak:

Pendekatan Kajian Tindakan telah digunakan untuk mengkaji ulangkaji yang dijalankan untuk mencorakkan dan penghantaran seksyen makmal zoology. Ini kerana, kajian tindakan melibatkan kitaran literatif merancang, bertindak, meninjau dan mereflek. Kami mengkaji satu siri soalan kajian. Di sini kami melaporkan dalam tiga kitaran.


Tajuk 3:

THE ROCKY ROAD OF TEACHERS BECOMING ACTION RESEARCHERS
By Mary Christenson, Ruslan Slutsky, Shirley Bendau, Julia Covert, Jennifer Dyer, Georgene Risko, Marilyn Johnston.

Sumber: ScienceDirect

Abstrak:

Kajian yang dijalankan ini menerangkan projek kajian tindakan yang dijalankan dalam bidang pengajian berkenaan kajian tindakan. Lapan pelajar bergelar doktor dan professor terlibat. Kami menjalankan kajian ini untuk mendemonstrasikan aspek kajian tindakan dan membuat kajian kami sebagai satu contoh methodologi kajian tindakan. Kami berkongsi proposal, strategi pengumpulan data, dan analisis data dengan pelajar. Dua tujuan kajian tindakan ini dijalankan iaitu membantu kami mempelajari pengajaran kami sendiri dan mendemonstrasikan kajian tindakan terhadap pelajar kami sendiri sementara mereka membentuk proposal kajian tindakan mereka sendiri.


Tajuk 4:

LEVELS OF REFLECTION IN ACTION RESEARCH. AN OVERVIEW AND AN ASSESSMENT TOOL
By: Mervat Abou Baker El-Dib

Abstrak

Dalam jurnal ini pengkaji ingin mengenalpasti tahap pemikiran reflektif bakal guru yang dipamerkan dalam kajian tindakan yang dilakukan semasa menjalani latihan mengajar serta mengetahui tahap pemikiran reflektif bakal guru terhadap situasi yang berlaku. Bagi mengukur tahap pemikiran reflektif tersebut pengkaji menggunakan pendekatan perbincangan jurnal di dalam kuliah sebelum bakal guru membuat latihan mengajar.


Tajuk 5:

IMPROVEMENT OF OFF-TASK BEHAVIOR OF ELEMENTARY AND HIGH SCHOOL STUDENTS THROUGH THE USE OF COOPERATIVE LEARNING STRATEGIES.
By: Rebecca Pate-Clevenger, Jennifer Dusing, Phyllis Houck & John Zuber.

Abstrak

Kajian ini bertujuan untuk mengurangkan masalah sikap pelajar di dalam bilik darjah iaitu sikap malas untuk menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru. Satu kaedah yang digunakan oleh penyelidik adalah dengan menggunakan pengajaran kooperatif. Di akhir kajian ini menunjukkan bahawa kaedah ini sangat berkesan kerana pelajar mula menunjukkan perubahan sikap malah dapat meningkatkan skill komunikasi antara pelajar dan guru.


Tajuk 6:

AN ACTION RESEARCH EXPLORATION INTEGRATING STUDENT CHOISE AND ARTSU ACTIVITIES IN A SIXTH GRADE SOCIAL STUDIES CLASSROOM.
By Courtney Kosky, West Virginia University and Reagan Curtis, west Virginia University

Abstrak

Kajian tindakan menjamin untuk mencari bagaimana mengintegrasikan Seni dalam pendidikan sosial boleh meningkatkan penglibatan dan motivasi dan impak pencapaian pelajar melalui peningkatan motivasi dan penglibatan. Rancangan pengajaran awal menekankan kebijaksanaan semasa mengintegrasikan aktiviti kesenian dan diubahsuai berdasarkan nota refleksi guru dan maklumbalas. Kami mendapati memberi pelajar contoh dalam aktiviti yang memberikan impak yang paling berkesan dalam motivasi dan penglibatan mereka. Ramai pelajar pengajian sosial memberi respon dalam integrasikan aktiviti kesenian dan pilihan pelajar.

0 comments:

Post a Comment